Home / Cotidian / Moldova liberă de Fumul de Tutun. 17 noiembrie 2016-Ziua Națională de renunțare la fumat.

Moldova liberă de Fumul de Tutun. 17 noiembrie 2016-Ziua Națională de renunțare la fumat.

Moldova liberă de Fumul de Tutun.

17 noiembrie 2016-Ziua Națională de renunțare la fumat.

nosmoking

Al patrulea an consecutiv, la iniţiativa Consiliului Naţional Coordonator în domeniul Controlului Tutunului, Ziua Naţională fără fumat este marcată, în a 3-a zi de joi, a lunii noiembrie, în scopul descurajării fumatului și sensibilizarea populației referitor la riscurile consumului de tutun, evidențierii efectelor benefice ale renunţării la fumat asupra organismului.

Sloganul propus pentru acest an este „Moldova liberă de Fumul de Tutun”, având scopul bine determinat în ceea ce privește continuarea acțiunilor de sensibilizare și informare despre riscurile fumatului pentru sănătate, beneficiile renunțării la fumat, crearea mediilor libere de fumul de tutun. Totodată un accent deosebit va fi axat asupra identificării precoce și oferirea serviciilor de consiliere privind renunțarea la fumat pentru persoanele dependente de tutun.

La momentul actual, fumatul reprezintă o problemă majoră a întregii societăți, considerându-se responsabil pentru creșterea riscului față de bolile netransmisibile severe, precum: cancerul de plămâni, bolile cardiovasculare şi respiratorii, boala obstructivă cronică a plămânilor, ateroscleroza, iar la gravide provoacă naşteri premature şi greutate mică a copilului la naştere, iar la nou-născuţi creşte riscul apariţiei sindromului morţii subite a sugarului etc. Anual consumul de tutun produce mai multe victime decât SIDA, abuzul de alcool şi droguri, accidentele rutiere, crimele, suicidul, fiind una dintre primele cauze de deces, care poate fi prevenită.

Anual, în Republica Moldova, se înregistrează un număr de circa 4600 de decese cauzate de fumat, dintre care 95% fiind cancerul pulmonar. Peste 60% din decese survin la persoanele de vârstă activă, iar mortalitatea în rândul bărbaților este de două ori mai mare decât la femei. Totodată, cheltuielile anuale pentru bolile cauzate de consumul de tutun sunt de peste 1 miliard de lei, astfel, consumul de tutun și expunerea la fumul de țigară are consecințe extrem de grave pentru sănătatea publică și securitatea demografică.

Studiile arată că fumătorii decedează cu 10-15 ani mai devreme ca nefumătorii, iar fiecare al 2-lea fumător moare de o boală cauzată de fumat. Efectele negative ale fumatului nu se limitează doar la fumători, dar se răsfrâng dramatic şi asupra persoanelor nefumătoare. Fumatul pasiv, tot mai frecvent, este recunoscut ca factor de risc la locul de muncă şi o ameninţare inevitabilă asupra sănătăţii populației.

La nivel de țară, consumul de tutun şi expunerea la fumul de tutun este al doilea din zece factori de risc care contribuie la povara bolilor în rândul bărbaţilor, măsurată în DALY, şi a şaptea în rândul femeilor. Rezultatele studiului GYTS (Global Youth Tobacco Study) din 2013, denotă că: prevalența consumului de tutun, la adolescenții de vârsta 13-15 ani, este de 10,4%; cel puțin 4 din 10 adolescenți se află în ambianța persoanelor care fumează în locurile publice; mai mult de ¼ din ei se supun fumatului pasiv la domiciliu.

Mai multe cercetări au demonstrat că copiii cu părinţi fumători suferă mai des cu afecțiuni ale sistemului respirator și anume: bronşită acută şi cronică, de traheite, laringite, faringite şi pneumonie, şi mai frecvent ajung să fie internaţi în spital. Convieţuirea cu persoanele fumătoare poate duce la cancerul provocat de fumatul pasiv, favorizat de substanțele din fum prezente şi în organismul fumătorilor pasivi, concentraţia acestora crește în organe, sânge, urină, sporind riscul de dezvoltare a cancerului, în dependenţă de durata fumatului pasiv.

 

Modificări la legislație privind controlul tutunului au fost adoptate de Parlamentul Republicii Moldova la 29 mai 2015, având scopul asigurării de către stat a condiţiilor necesare pentru protejarea sănătăţii populaţiei de consecinţele consumului produselor din tutun, a produselor asociate cu produsele din tutun şi de expunerea la fumul de tutun în spațiile publice.

 

Recomandări pentru renunțarea la fumat

  • Calcularea de către fumător a cheltuielilor pentru procurarea produselor din tutun. Economiile acumulate, să ofere un cadou drept recompensă pentru voinţa de a renunța la fumat.
  • Consumarea fructelor şi legumelor proaspete. Acestea vor ajuta la purificarea organismului şi în acelaşi timp la menţinerea siluetei.
  • Se recomandă mai multă mişcare, cu practicarea unui sport.
  • Hotărâre şi perseverență! Fiecare încercare va mări şansele de renunțare la fumat.
  • Recurgerea la ajutor dacă este nevoie. Discuții cu medicul, cerându-i sfatul.
  • Planificarea renunțării la fumat. Stabilirea unei zile din calendar, pregătirea pentru aceea zi. Această zi trebuie să fie deosebită, prin încercarea de a face lucruri plăcute.
  • Înlăturarea tentaţiilor – evitarea situaţiilor tentante de a fuma, eliminarea lucrurilor care pot reaminti de fumat (ţigări, scrumiere, brichete).
  • Dacă se consideră grea renunţarea dintr-o dată, se renunță treptat. Pentru început alegerea doar a unei zile pe săptămână fără fumat.
  • Petrecerea mai mult timp cu prietenii nefumători şi ocuparea în permanență a timpului liber.
  • Anunţarea familiei şi prietenilor despre renunțarea la fumat. O promisiune făcută publică va fi ambiţioasă.
  • Simțind nevoia de a fuma, cel mai important lucru este să se facă altceva în acel moment, ceva plăcut care să capteze interesul. Încercarea de a alunga monotonia, aşa se va evita situaţiile în care dorința este mare față de ţigară.
  • Renunțarea la “ doar o ţigară“ din cauza unei crize temporare şi căutarea scuzelor pentru a trage “ doar un fum “. O ţigară poate fi pasul spre altele.

 

17 noiembrie – Ziua Națională de renunțare la fumat reprezintă un îndemn de dezicere de acest viciu dăunător pentru sănătate

 

Ex-fumătorii dorm mai bine

Cât eşti tânăr(ă), fumatul nu te ţine treaz(ă) noaptea. Altfel stau lucrurile când înaintezi în vârstă – pentru că îţi este afectată respiraţia te simţi mai obosit(ă) dimineaţa, iar ţigările de seară produc prea multă adrenalină, deci îţi va lua mai mult timp să adormi.

 

Ex-fumătorii arată mai bine

Gata cu pielea cenuşie şi petele gălbui de la degete! De acum poţi avea dinţi mai albi şi păr mai strălucitor! Renunţarea la fumat este pur şi simplu cel mai eficace tratament de înfrumuseţare din câte există.

 

Ex-fumătorii călătoresc mai mult

Când renunţi la fumat, începi să economiseşti mulţi bani. Dacă fumezi un pachet pe zi şi fiecare pachet costă în mediu 10 — 15 lei, ai putea economisi aproximativ 4000 de lei pe an.

 

Ex-fumătorii au un miros mai bun

După ce renunţi la fumat, nu vei mai mirosi ca o ţigară sau ca o scrumieră.

 

Ex-fumătorii sunt mai sănătoşi

Dacă renunţi la fumat:

— după 20 de minute: tensiunea arterială revine la normal;

— după 8 ore: se normalizează nivelul monoxidului de carbon din sânge;

— după 24 de ore: scade riscul infarctului miocardic;

— după 2-3 săptămâni: se ameliorează circulaţia sângelui şi funcţia plămânilor.

— după 1 an: riscul bolilor de inimă scade la jumătate faţă de un fumător, iar riscul unui accident vascular cerebral devine egal cu cel al unui nefumător;

— după 10 ani: scade semnificativ și riscul cancerului pulmonar

 

În Republica Moldova, conform ordinului Ministerului Sănătății nr.139 din 04.03.2016 a fost instituit serviciului de consiliere și tratament pentru renunțarea la fumat. Pentru mai multe detalii apelați linia verde 080010001 și consultați   www.imspdrn.md

 

 

Pavel Gîscă, medic șef sanitar de stat al raiuonului Ocnița

 

About rciumac

Check Also

«Siguranța prin recensământul armelor: Controlează, Raportează, Protejează»

Inspectoratul de Poliție Ocnița se alătură Campaniei «Siguranța prin recensământul armelor: Controlează, Raportează, Protejează» Inspectoratul …

Добавить комментарий