Home / Educatie / Seminarul raional al coordonatorilor ANET

Seminarul raional al coordonatorilor ANET

Seminarul raional al coordonatorilor ANET

 

Atâta timp cât oamenii vor folosi violenţa pentru a combate violenţa aceasta va exista întotdeauna.

 

Pe data de 07 decembrie 2017, în gimnaziul Gîrbova s-a desfăşurat seminarul raional al coordonatorilor ANET cu subiectul : „Competenţe de asigurare a climatului psiho-social şi profilaxiei violenţei”. Seminarul a fost moderat de dna Lazări Vera, specialist principal, metodist DÎ Ocniţa, coordonator raional a cazurilor de ANET.

În cadrul seminarului a fost realizată ora publică la dirigenţie cu subiectul «Eşti intelligent, nu fi violent ! » unde au participat elevi din clasele a V-a şi a VI-a. Ora publică a fost monitorizată de doamna Dimitraş Raisa. În cadrul acestei ore copii au fost antrenaţi în activitate printr-un şir de metode aşa ca : asaltul de idei, jocul de rol, dar şi cel didactic.Pe tot parcursul lecţiei elevii au fost stimulaţi şă observe, să descopere, să argumenteze diferite situaţii reale şi imaginare referitor la normele acceptate în societate , a celor de prevenire sau atenuare a violenţei.

La fel în cadrul seminarului s-a petrecut şedinţa cu părinţii cu genericul «Copilul este dar divin pentru părinţi »,  dirijată de coordonatorul Velişco Rodica.Obiectivul major al activităţii cu părinţii l-a constituit necesitatea asigurării climatului psiho-social şi profilaxia violenţei dar şi îmbunătăţirea gradului de implicare a părinţilor în combaterea violenţei în familie, şcoală şi societate.

Şedinţa a demarat cu o activitate de spargere a gheţii prin care părinţilor le-a fost creată o dispoziţie pozitivă şi de lucru . În continuare activităţile ce au urmat  s-au împletit armonios într-un şirag de parcă reeşeau una din alta.Doamna Velişco i-a ghidat pe părinţi atât de uşor pe tot parcursul şedinţei,  asemei unei baghete invizibile.S-au perindat aşa strategii didactice ca : proverbul, filmul, slaidul, graficul T, posterul.

Părinţii au manifestat interes şi participare activă în discuţiile referitoare la diferitele situaţii de violenţă.S-au exprimat pe marginea educaţiei prin disciplinare pozitivă.În urma acestei şedinţe părinţii au declarat că au învăţat că principala condiţie  în profilaxia violenţei este asigurarea unui climat psiho-social pozitiv în familie, şcoală şi societate.

 

Directoarea gimnaziului Gîrbova d-na Cerneţcaia Angela a accentuat, că ambele activități au demonstrat că atât elevii cât şi părinţii sunt informaţi referitor la problema violenţei.Dacă anterior violenţa şcolară nu se manifesta decât ocazional, între elevi sau dinspre cadrul didactic spre elev, acum remarcăm o violenţă sporită de la an la an atât între elevi cât nu rareori dinspre elevi spre cadrele didactice. Pentru a putea preîntâmpina şi dezarma un comportament violent în scoală trebuie de discutat atât cu elevii în cauză,  cât şi cu familiile lor. Doar o bună colaborare a familiei cu personalul didactic va reuşi prevenirea/stoparea/îndreptarea unor deviaţii comportamentale, deoarece cadrul legal nu permite şcolii luarea unor măsuri extreme care să determine din partea elevului respectarea drepturilor celor din jur. Şcolii îi revine sarcina de a corija abaterile, de a defini clar diferenţa dintre moral şi imoral, deoarece copilul se va manifesta în mediul şcolar influenţat de imaginile vizualizate.

Agenda de lucru a seminarului a inclus şi Definirea fenomenului de bullying (tachinare, hărţuială).La această problemă s-a referit dna Lazări Vera. Doamna specialist principal, a venit cu o comunicare desfăşurată despre fenomenul tachinării care a devenit un fapt des întâlnit în rândul copiilor din republică.

 

Doamna Lazări a menţionat că acest fenomen afectează copiii și adolescenții, atât din punct de vedere emoțional, cât şi fizic şi social. De asemenea, fenomenul are efecte negative asupra victimei, dar şi asupra agresorului şi a celor ce asistă, spectatorii. Se creează un climat de frică, asprime și lipsă de respect pentru toți cei implicați.Pe marginea acestui subiect s-a discutat şi s-au oferit sugestii de soluţionare a cazurilor posibile.

Pentru mai multe detalii a fost recomandat utilizarea ghidului metodologic ,,Prevenirea violenţei în instituţia de învăţământ”. Ghidul are un caracter practic şi propune angajaţilor instituţiei de învăţământ un set de acţiuni organizaţionale şi de informare în scopul prevenirii violenţei, precum şi algoritmi de acţiune pentru identificarea factorilor violenţei, intervenţia în situaţiile de abuz şi asistenţa părţilor implicate, în conformitate cu Procedura de organizare instituţională şi de intervenţie a lucrătorilor instituţiilor de învăţământ în cazurile de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului, aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 77 din 22.02.2013 i cu Metodologia de aplicare a Procedurii, aprobată prin Ordinul Ministerului Educaţiei nr. 858 din 23.08.2013, precum şi cu alte acte normative ale Republicii Moldova.

 

Seminarul a fost apreciat cu calificativul foarte bine.  Activităţile asistate urmează a fi diseminate de coordonatorii ANET  în instituţiile unde activează.

 

Bodiu Liliana, profesor,

gimnaziul Gîrbova

 

About rciumac

Check Also

Fii student la Centrul de Excelență în Securitatea Frontierei!

🎓 ADMITEREA 2024 Fii student la Centrul de Excelență în Securitatea Frontierei!👮🏻‍♀️ ✔️îți dorești o …

Добавить комментарий